Week van de Medezeggenschap: Interview met de OC

In het thema van de week van de medezeggenschap hebben we iets leuks én informatiefs voor jullie: een interview met onze eigen opleidingscommissie. Met hulp van de opleidingscommissie kun je als student makkelijk je medezeggenschap uitoefenen op de opleiding taalwetenschap aan de UU. Wil je meer leren over wat de OC zoal bezig houdt? Lees dan snel verder!

Kunnen jullie kort vertellen wie je bent en wat je bezighoudt?

Sanne: Ik ben Sanne, een tweedejaarsstudente Taalwetenschap en ik doe het verdiepingspakket ‘taalvariatie’. Naast mijn studie werk ik als redacteur bij www.taalvoutjes.nl en ben ik bezig uit te vinden wat ik later wil doen met Taalwetenschap.

Celine: Ik ben Celine, ik studeer nu vier jaar en sinds drie jaar Taalwetenschap. Momenteel schrijf ik mijn scriptie over taboe-woorden zoals donderen. Naast ‘donderen’ houd ik mij o.a. bezig met Spaans, dans, slapen en eten.

Wat is de OC eigenlijk, en wat is jullie rol daarbinnen?

Sanne: De Opleidingscommissie is de commissie van de opleiding Taalwetenschap die zich bezig houdt met het onderwijs. Wij zijn hiervan de studentgeleding en evalueren alle cursussen van de bachelor, de minoren en andere eventuele aansluitende vakken. Daarnaast bespreken we de OER en de NSE en kijken we waar er veranderingen nodig zijn in het programma of in specifieke cursussen. Alles wat besproken wordt op de vergaderingen komt dan terecht bij de docenten en bij de onderwijsdirecteur Hugo Quené en zo vinden er veranderingen plaats in het onderwijs.

Celine: Wat Sanne zegt. Wij proberen de vinger te leggen op eventuele problemen bij vakken, zodat er bij een volgende keer het vak verbeterd kan worden. Waar wij heel blij van worden is een vak dat door iedereen is ingevuld en dat ook nog eens positief beoordeeld is!

Waarom zijn jullie bij de OC gegaan?

Sanne: Gezien het feit dat ik het erg belangrijk vind dat het onderwijs aan moet sluiten op de studenten, sprak een positie in de OC mij erg aan. Iedereen is anders, heeft andere interesses en waardeert andere aspecten van de studie. Wel verlangt iedereen naar kwaliteit en ik wilde graag mijn steentje bijdragen de positieve punten te behouden en veranderingen door te voeren waar dat nodig was.

Celine: Mijn interesse in de OC is voortgekomen uit mijn wens om goed onderwijs te krijgen. Ik houd van studeren (soms ook niet), maar als de kwaliteit van het onderwijs te wensen overlaat, dan verlies ik veel motivatie. Dus leek het mij een goed idee om mee te denken over het verbeteren van het onderwijs via de OC.

Wat zouden jullie graag veranderen aan het huidige onderwijs?

Sanne: Ik zou graag een cursus hebben waarin heel veel academische vaardigheden worden behandeld. Daarnaast zou ik het fijn vinden als de regels voor werkstukken en onderzoeksverslagen bij iedere cursus gelijk zijn en deze bijvoorbeeld allemaal volgens de DMT gemaakt moeten worden en niet allemaal een ander systeem zouden hebben. Dat maakt het voor studenten duidelijker wat er van hen verwacht wordt.

Celine: Ik ben best tevreden met het onderwijs. Ik had wel graag eerder in mijn studie al een statistiek-vak willen volgen, zodat ik de resultatensecties van artikelen beter had begrepen. Wat ik ook fijn zou vinden is van te voren meer informatie over het eindwerkstuk schrijven. Ik ben er nu totaal onwetend ingegaan omdat ik het een blok eerder deed dan de meesten en daardoor heb ik veel tijd verspeeld aan het beginnen aan mijn eindwerkstuk.

Wat is het belang van de OC voor de studenten?

Sanne: De OC is het aanspreekpunt voor alle inhoudelijke vragen en opmerkingen over cursussen. Alles wat er goed gaat en wat er veranderd zal moeten worden binnen het onderwijs wordt besproken op de vergaderingen en daarna ook aangegeven bij de staf van de opleiding, zodat deze ermee aan de slag kunnen.

Celine: Wij zorgen ervoor dat de klachten en complimenten van de studenten over een vak daadwerkelijk aankomen bij de betreffende docent. Daarnaast denken wij mee over een oplossing voor vakken en houden wij het totaalplaatje van de opleiding in de gaten.

Hoe kunnen studenten hun mening geven over de opleiding?

Sanne: Aan het einde van ieder blok ontvang je een mail met de link naar de cursusevaluaties op Caracal, waar je heel uitgebreid kunt vertellen hoe jij een cursus vond. Daarnaast hebben wij een eigen mailadres (gw.octaalwetenschap@gmail.com) en een Facebook pagina (https://www.facebook.com/octaalwetenschap/) en kun je ons dus altijd een berichtje sturen als je vragen, opmerkingen of tips hebt!

Celine: Ze mogen ons ook persoonlijk aanspreken!

Leave a Reply